Med udgangspunkt i kulturfortællinger - fortalt med mange stemmer kap. 7
Den tværkulturelle model fokuserer på forskelle og ligheder, men anvendes den ureflekteret, skaber den ofte stereotype billeder af de kulturer man undersøger.
Der bliver fremlagt i teksten, at unge andengenerationsdrenge har svært ved at tilpasse sig. De moderne unge får lov til at smage på friheden, mens de traditionelle unge får indskrænket deres frihed i støre eller mindre grad, og har flere familieforpligtelser osv.
Alle mennesker er etnocentriske og ser sig selv som det øverste udviklingstrin og bedømmer alle andre kulturer ud fra ens egen.
Eksempel på ovenstående: ”De fremmede kommer fra mere primitive kulturer end os. De skal civiliseres”.
Man skal ikke blande sig i andres kulturer, men acceptere at kulturer kan være forskellige. Men som tilflytter til et nyt land, skal man kunne gå på kompromis og indordne sig i landets reglement, men samtidig stadig have lov til at have sin egen kultur.
Den transkulturelle model handler om, hvordan kulturerne hele tiden er i bevægelse. Det er nødvendigvis ikke længere muligt, at sige at en bestemt kultur hører hjemme, der hvor den gjorde for f.eks. 50 år siden. I teksten bliver der beskrevet, hvordan forskellige kulturer kan være kulturskabene, og ikke bare lever ved siden af hinanden uden at støde sammen, og skabe nye kulturelle synspunkter. Den transkulturelle model er ikke en model der udpeger forskellige kulturer, men sætter fokus på det samspil, der foregår imellem kulturerne og deres kontekst.
Eksempel på ovenstående: ”Begrebet transkulturel betyder, at der er tale om en proces, der i sit udgangspunkt taler om en udveksling mellem kulturer, men som i sin konsekvens fører til en forståelse af transkulturelle som et overbegreb for kultur. (Berliner, 2001:91)”.
Forforståelse: Alle mennesker har igennem livet fået erfaring, gennem de oplevelser de har været udsat for, f.eks. når man snakker med et barn, går man automatisk ned i barnets højde. Det er ikke alle der ved hvorfor man gør det, men det er noget vi selv har set voksne gøre, da vi selv var børn. Grunden til at man gør det, kan være fordi barnet kan blive skræmt, føle sig truet og føle at man snakker ned til barnet, hvis man står op og snakker med barnet.
Ifølge Gregory Bateson, er forforståelserne med til at lette kommunikationen mellem mennesker. Forforståelserne muliggør det han kalder redundans, som henviser til, at mennesker kan forstå hinanden, uden at blotlægge hver detalje i samtalen. Så selvom der udelades noget i en samtale, kan modtageren gætte sig til resten, fordi referencerammen er den samme.
Hvis du forandrer dit perspektiv engang i mellem, når du ser på en kultur, forstår du bedre helheden i de gældende kulturer.
Litteratur:
Kulturfortællinger - Fortalt med mange stemmer
2004 Hanne Hede Jørgensen og Systime A/S
1. udgave af 1. oplag
2004 Hanne Hede Jørgensen og Systime A/S
1. udgave af 1. oplag
Overskuelig redegørelse hvor du har en del af tekstens væsentligste pointer med.
SvarSletVær opmærksom på:
Alle mennesker er ikke etnocentriske i følge teksten, og den siger heller ikke, at man ikke skal blande sig i andres kultur. Men den peger på, at den tværkulturelle kulturforståelse rummer en fare for etnocentrisme eller kulturrelativisme, som netop er det, du gør rede for på flg. måde:
Etnocentrisme: At se sin egen kultur som det øverste udviklingstrin og dømme alle andre kulturer ud fra sin egen.
Kulturrelativisme: Man skal ikke blande sig I andres kultur.
Godt.
Mvh. Mette